<--- Kies uw taal | Choisissez votre langue - Techno Automotive Equipment N.V. - Tel : 02/481.79.00

Waarom automatische transmissies spoelen?


Een automatische transmissie bestaat uit assen en tandwielen, precisie materiaal dat gesmeerd moeten worden met aangepaste olie of versnellingsbakolie (ATF-olie).

De meeste automatische transmissies zijn gevuld met een Long Life ATF (Automatic Transmission Fluid). ‘Long Life’ betekent niet dat de ATF voor een levenslange en optimale werking van de transmissie garant staat!

Net zoals bij een verbrandingsmotor daalt de oliekwaliteit in de automatische transmissie door interne vervuiling (slijtage van de koppelingsplaten) en oxidatie. Hierdoor treedt er een verhoging van de viscositeit op en een verzuring van de olie die na een “Long Life” gebruik evengoed moet vervangen worden.

Symptomen?

Wanneer u één van de volgende symptomen herkent, kan een wissel en spoeling helpen om erger te voorkomen:
  • De versnellingsbak stottert.
  • De automaatbak weigert.
  • De automaat schakelt slecht.
  • De automaat bonkt.
  • Er is sprake van verminderd vermogen voor de auto.
  • De auto schakelt ruw.
  • De automaat slipt tijdens het schakelen.
  • Het motortoerental schiet omhoog tijdens het schakelen.
  • De motor slaat bijna af als u hem in versnelling zet.
  • Er is sprake van olielekkage.

Waarom automatische transmissies spoelen of wisselen met een ATF wisselmachine?

Door interne slijtage in de versnellingsbak, vocht en minderende prestaties van de ATF-olie, verliest deze zijn kracht. Resultaat is dat het belangrijke smerende effect vermindert alsook de oliekanalen. Het schakelmechanisme en de lamellen raken vervuild met mogelijke problemen en hoge kosten tot gevolg. 

100 % wisselen en spoelen is kiezen voor een efficiënter onderhoud en langere levensduur van de automatische transmissies. Bij een klassieke oliewissel wordt de olie gewoon afgelaten waardoor een groot percentage oude vervuilde olie achterblijft. Om even de vergelijking te maken, bij een friteuse vervangt u ook niet de helft of 2 derden van de vuile olie door nieuwe olie?

Het resultaat hiervan is eveneens geen 100 % wissel met verse olie met kans op resterende vuilresten achter de koppelomvormer. Een ATF wisselmachine laat toe om de wissel 100 % uit te voeren. Door te spoelen wordt tegelijkertijd ook de volledige inhoud van ATF-olie vervangen wat dus resulteert in een “nieuwe start“.

Waarom de MAHLE ATF wissel- en spoelmachine?

Het ledigen en aanvullen van de ATF-olie gebeurt tegelijkertijd en is dus precisiewerk. Dit gebeurt eenvoudig met de MAHLE FLUIDPRO ATX machines welke dit via een volledig geautomatiseerd proces uitvoeren op een draaiend voertuig.

Ook het spoelen gebeurt op een dynamische manier waarbij de oude ATF-olie, hetzij met nieuwe olie, hetzij met een reiniger doorheen de transmissie- en koppelomvormer gepompt wordt. Een eenvoudige en intuïtieve interface van de machine begeleidt u door het proces met extra informatie op het LCD-display.

Via een intelligente database wordt snel gedetailleerde en relevante informatie getoond over voertuigspecificaties en service-informatie zoals: type olie, benodigde hoeveelheid, adapters en filters.

Tijdens het proces krijgt u eveneens, via een kijkglas, de oliekleur van oude en nieuwe olie te zien alsook de ATF-oliedruk. Het toestel is voorzien van vervangbare containers van 25 liter om de mogelijkheid te hebben verschillende types oliën te hanteren, afhankelijk van de transmissie.

De slangverbindingen worden automatisch gecontroleerd en automatisch aangepast aan de juiste oliestroomrichting alvorens de service van start gaat, dus het is niet nodig om dit manueel te gaan aanpassen. De machine controleert automatisch de temperatuur van de transmissie olie. Van zodra de correcte temperatuur bereikt is start het flushingproces.

Meest recente posts

In de kijker

heb je nog een andere vraag?

Heeft u nog een andere (specifieke) vraag? Alles is mogelijk. Neem contact met ons op en we beantwoorden u zo snel mogelijk.

Neem contact op