Moeten we panikeren of net mogelijkheden zien naar expansie van onze after sales activiteiten?
Op 14 juli 2021 heeft de Europese Commissie nog maar eens bevestigd dat elektrische wagens dé toekomst zijn. Vanaf 2035 zal de Europese Unie de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor verbieden. In steden, zoals Brussel, worden ze zelfs al vanaf 2030 verbannen.
Ook wij kijken mee naar het nieuwe komende automotive landschap en focussen ons al op de nieuwste technologieën om werkplaatsen klaar te maken voor de toekomst. Wat betekent dit nu voor uw werkplaats?
Wielservice wordt één van de belangrijkste troeven van de toekomst!
Meer dan ooit zal wielservice de motor van alle werkplaatsen worden. Dit proces trekt zich trouwens al op gang. Door het uitsterven van de verbrandingsmotor zal ook het aandeel smeerolie en onderhoud drastisch afnemen. Een elektrische wagen heeft geen periodiek onderhoud nodig en zal enkel nog een atelier binnenkomen voor het vervangen van versleten onderdelen.
Omdat elektrische wagens zwaarder zijn, en een groter koppel hebben, zijn banden het enige echte slijtageproduct. Daarom is het zeker verstandig om er meer aandacht op te vestigen, hierin verder te investeren en de werkplaats een stukje te "heroriënteren".
Wielservice gaat dan ook veel verder dan enkel het vervangen van banden; veel te vaak geniet wieluitlijning te weinig aandacht. De juiste uitlijning zorgt ervoor dat niet alleen het rijcomfort verbetert maar ook het brandstofverbruik afneemt en zorgt uiteraard ook voor een langere levensduur van de banden. Talrijke studies en statistieken tonen aan dat meer dan 50% van alle wagens niet correct zijn uitgelijnd en 10 à 15 % rijdt met banden die aan vervanging toe zijn!
Men moet dan wel deze opportuniteiten capteren, en dat gebeurt meestal niet!
Hiervoor bestaan fantastische hulpmiddelen en HUNTER is hier toonaangevend met de QUICK CHECK DRIVE (QCD) en QUICK TREAD.
Dit is een volledige automatische testconsole waar bij het binnenrijden, zonder stoppen, zowel de wieluitlijning als de bandprofielen worden gemeten in slechts 3 seconden.
Tegelijk wordt eveneens de nummerplaat gelezen en worden er ook nog eens rondom het voertuig 40 hoge resolutie foto's genomen die eventuele schade aan koetswerk of wielen weergeven (dus onterechte schadeclaims behoren ook tot het verleden).
Dit alles wordt onmiddellijk, op een zeer duidelijke manier, samengevat en op een overzichtelijk ‘Flightboard’ weergegeven.
Dit straalt niet alleen professionalisme en vertrouwen uit, het genereert tegelijk:
- Verkoop van banden.
- Veel extra uitlijningen.
- Grotere klantenbinding.
- Klantenervaring en -tevredenheid.
En als we voor een gemiddelde werkplaats met 30 doorgangen/dag, heel even snel rekenen betekent dat:
- 15 potentiële wieluitlijningen/dag.
- 12 (= 10%) potentiële te vervangen banden/dag.
Samen, per dag, circa € 1.200 extra inkomsten of € 270.000 op jaarbasis. Zelfs als men van dit potentieel slechts 30% daadwerkelijk omgezet zou krijgen dan betekent dit nog steeds € 90.000 per jaar.
Geen enkele investering of activiteit is zo rendabel en laat zich afschrijven in maanden eerder dan in jaren.
Zie mooie voorbeelden en getuigenissen op Hunter QCD reviews.
En noteer alvast, reeds meer dan 3.000 HUNTER QCD's verkocht worldwide in 2 jaar.
Als we van wieluitlijning spreken dan zit u bij HUNTER en TAE aan het juiste adres.
HUNTER is 's werelds grootste fabrikant van uitlijnapparatuur en TAE is al meer dan 30 jaar leverancier van wieluitlijners en heeft ook een gekend en gereputeerd opleidingscentrum voor wieluitlijning.
Aircoservice voor elektrische wagens
Naast wielservice mag de focus op een goede aircoservice ook niet vergeten worden. Wat bij conventionele voertuigen eerder werd gezien als een comfort zal bij elektrische voertuigen een noodzaak worden. Naast het koelen van de lucht in de wagen zal deze nu ook instaan voor het koelen van het "battery-pack".
Het verwaarlozen van de airco installatie zal voortaan dus een gehele voertuigpanne tot gevolg hebben…
Daarnaast moet er ook aandacht besteed worden aan de steeds veranderende aircotechnologieën zoals het nieuwe R1234YF gas en R744 (CO2) installaties die specifieke onderhoudswerkzaamheden met zich meebrengen.
Vocht in een airco was altijd al ongewenst, maar nu met de elektrische aircocompressor kan het een echt drama worden. Er moet in dergelijke compressor al speciale POE olie die "niet-elektrische-geleidend" is. Het behoeft geen uitleg dat vocht hier zeker niet meer op zijn plaats is; het kan zelfs tot kortsluiting kan leiden.
Het belang van ADAS en diagnose
Denk maar aan anti-ongevalssystemen, verkeersbordenherkenning, dynamische snelheidsregelsystemen, etc. Deze systemen zijn afhankelijk van de goede kalibratie van het ADAS-systeem. Bij elke interventie aan de wielstanden moet dit systeem opnieuw afgesteld of gekalibreerd worden.